Trafikte Bisiklet ve Motosiklet Kullanımıyla İlgili Uyulması Gereken Kurallar
Bisiklet, üzerinde bulunan insanın adale gücü ile pedal veya el ile tekerleği döndürülmek suretiyle hareket eden motorsuz taşıttır. Bisikletler üzerlerine kasa, sandık gibi parçalar taktırılarak kara yollarında ticari amaçlı yük
taşımalarında kullanılmaz. Kara yolunda bisiklet kullanmak için 11 yaş üstünde olunmalıdır. Can ve mal güvenliğinin sağlanması için bisiklet kullanımında sürücüler kask, koruma gözlüğü, dirseklik ve dizlik takmalıdır. Bisiklet
geçebilir tabelası bisikletlerin ileride kara yolu eksenine dik olarak geçebileceklerini bildirir. Görüldüğünde aracın hızı azaltılır, bisiklete dikkat ederek geçilir.
Motosiklet ise azami tasarım hızı 45 km/sa.’ten ve/veya silindir kapasitesi 50 cm3 ten fazla olan sepetli veya sepetsiz, iki ya da üç tekerlekli motorlu taşıtlardır. Net motor gücü 15 kW’ı, kütlesi 400 kg’ı, yük taşımacılığında kullanılanlar için net kütlesi 550 kg’ı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlar da motosiklet olarak adlandırılır. Bunlardan yolcu taşımalarında kullanılmayan, karoseri yük taşıyabilecek şekilde sandıklı veya özel biçimde yapılmış olan üç tekerlekli motosikletlere yük motosikleti (triportör) adı verilir. Üç tekerlekli ve özel şekilde üretilmiş motosikletlerle yolcu taşınamaz, ancak yük taşıması yapılabilir. Yük taşımak için yapılmış olan kasa kısmı sürücünün ön tarafında bulunacak şekilde imal edilemez. Kaza ihtimaline karşı motosiklet kullanan sürücüler koruma başlığı ve gözlüğü takmak zorundadır. Yolcuların da koruma başlığı kullanması mecburidir.
Bisiklet ve motosikletlerin önünde, beyaz ışık veren ve 20 m’yi aydınlatabilen bir far, arkasında kırmızı renk ışık veren lamba veya yüzeyi en az 10 cm2 olan kırmızı yansıtıcı bulundurulması zorunludur. Bisiklet ve motosikletler hiçbir şekilde yolcu taşımak üzere imal ve tadil edilemezler.
Bisiklet ve motosiklet eğlenceli, ekonomik, park sorunu yaşatmayan ulaşım araçlarıdır. Güvenli kullanıldıklarında insan hayatını kolaylaştırır.
Bisiklet ve motosiklet sürücülerinin trafikte uyması gereken kurallar şunlardır:
• Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosikletler yaya yollarında sürülemez.
• Yayaların kullanımına ayrılmış yerlerde sürülemez.
• Bu taşıtlar başka bir araca bağlanma, asılma, tutunma yoluyla sürülemez.
• Ayrı bisiklet yolu varsa bisiklet ve motorlu bisikletler taşıt yolunda kullanılamaz.
• Bunlardan ikiden fazlası taşıt yolunun bir şeridinde yan yana sürülemez.
• Bu araçların sürücüleri diğer araçları izlerken, geçerken, manevra yaparken diğer insanların kara yolu kullanımını tehlikeye sokacak davranışlarda bulunamaz.
• Bu araçlar sürülürken elde çanta, paket gibi eşyalar taşınamaz.
• Bisiklet sürenlerin en az bir el, motorlu bisiklet sürenlerin manevra için işaret verme hâli dışında iki el ve motosiklet sürenlerin devamlı iki el ile taşıtlarını sürmeleri ve yönetmelikte belirtilen güvenlik şartlarına uymaları zorunludur.
• Bu taşıtlara, sürücü arkasında yeterli bir oturma yeri olmadıkça başka kişiler bindirilemez. Yönetmelikte belirtilen sınırdan fazla yük taşınamaz.
• Bu araçlar, görüşün az olduğu yer ve saatlerde sürülürken sürücüsünün görülmesini kolaylaştıran giysi ve aksesuarla birlikte kullanılır.
• Bu araçlar üzerinde akrobatik hareketler yapılamaz. İzne bağlı olarak yapılan özel gösteriler bu kuralın dışındadır.
Motosiklet ise azami tasarım hızı 45 km/sa.’ten ve/veya silindir kapasitesi 50 cm3 ten fazla olan sepetli veya sepetsiz, iki ya da üç tekerlekli motorlu taşıtlardır. Net motor gücü 15 kW’ı, kütlesi 400 kg’ı, yük taşımacılığında kullanılanlar için net kütlesi 550 kg’ı aşmayan dört tekerlekli motorlu taşıtlar da motosiklet olarak adlandırılır. Bunlardan yolcu taşımalarında kullanılmayan, karoseri yük taşıyabilecek şekilde sandıklı veya özel biçimde yapılmış olan üç tekerlekli motosikletlere yük motosikleti (triportör) adı verilir. Üç tekerlekli ve özel şekilde üretilmiş motosikletlerle yolcu taşınamaz, ancak yük taşıması yapılabilir. Yük taşımak için yapılmış olan kasa kısmı sürücünün ön tarafında bulunacak şekilde imal edilemez. Kaza ihtimaline karşı motosiklet kullanan sürücüler koruma başlığı ve gözlüğü takmak zorundadır. Yolcuların da koruma başlığı kullanması mecburidir.
Bisiklet ve motosikletlerin önünde, beyaz ışık veren ve 20 m’yi aydınlatabilen bir far, arkasında kırmızı renk ışık veren lamba veya yüzeyi en az 10 cm2 olan kırmızı yansıtıcı bulundurulması zorunludur. Bisiklet ve motosikletler hiçbir şekilde yolcu taşımak üzere imal ve tadil edilemezler.
Bisiklet ve motosiklet eğlenceli, ekonomik, park sorunu yaşatmayan ulaşım araçlarıdır. Güvenli kullanıldıklarında insan hayatını kolaylaştırır.
Bisiklet ve motosiklet sürücülerinin trafikte uyması gereken kurallar şunlardır:
• Bisiklet, motorlu bisiklet ve motosikletler yaya yollarında sürülemez.
• Yayaların kullanımına ayrılmış yerlerde sürülemez.
• Bu taşıtlar başka bir araca bağlanma, asılma, tutunma yoluyla sürülemez.
• Ayrı bisiklet yolu varsa bisiklet ve motorlu bisikletler taşıt yolunda kullanılamaz.
örnek bir bisiklet yolu |
• Bunlardan ikiden fazlası taşıt yolunun bir şeridinde yan yana sürülemez.
• Bu araçların sürücüleri diğer araçları izlerken, geçerken, manevra yaparken diğer insanların kara yolu kullanımını tehlikeye sokacak davranışlarda bulunamaz.
• Bu araçlar sürülürken elde çanta, paket gibi eşyalar taşınamaz.
• Bisiklet sürenlerin en az bir el, motorlu bisiklet sürenlerin manevra için işaret verme hâli dışında iki el ve motosiklet sürenlerin devamlı iki el ile taşıtlarını sürmeleri ve yönetmelikte belirtilen güvenlik şartlarına uymaları zorunludur.
• Bu taşıtlara, sürücü arkasında yeterli bir oturma yeri olmadıkça başka kişiler bindirilemez. Yönetmelikte belirtilen sınırdan fazla yük taşınamaz.
• Bu araçlar, görüşün az olduğu yer ve saatlerde sürülürken sürücüsünün görülmesini kolaylaştıran giysi ve aksesuarla birlikte kullanılır.
• Bu araçlar üzerinde akrobatik hareketler yapılamaz. İzne bağlı olarak yapılan özel gösteriler bu kuralın dışındadır.