Trafik Ortamında Etkili İletişim
Empati, kişinin kendisini karşısındakinin yerine koyarak onun duygularını, düşüncelerini ve isteklerini denemeksizin anlayabilmesi, kendisini onun yerine koyabilmesidir.
Örneğin trafikte bir sürücü yeşil ışık kendine yandığı hâlde yaşlı, gebe, çocuklu birinin karşıya geçişini tamamlayamadığını gördüğünde onun içinde bulunduğu durumdan dolayı anlayışla karşılanması gerektiğini düşünerek empati kurmalı ve sabırlı olmalıdır.
Trafikte empati kurmak öfke yönetiminin sağlanmasında çok önemlidir. Öfke; engelleme, incinme veya gözdağı karşısında gösterilen saldırganlık tepkisidir. Basit bir kızgınlıktan yoğun hiddete kadar varabilen duygu durumudur. Kontrolden çıktığında okul, iş trafik gibi ortamlarda yıkıcı olabilen öfke, yaşam kalitesini olumsuz etkiler. Öfkelenen birey karşısındakine fiziksel, sözel yollarla saldırabilir, zarar verebilir. Öfkenin kontrol edilmemesi, sağlıklı iletişim kurmayı engeller.
Trafik, gerek kurallar gerekse trafiğe katılan insanlar tarafından oluşturulan engellemelerin olduğu bir ortamdır. Bu nedenle trafikte güven ve huzurun sağlanması amacıyla öfkenin kontrol edilmesi gerekir. Trafik ortamının güvenli ve düzenli olması için empati sergilenmeli ve öfke kontrolü sağlanmalıdır. Öfkeyi kontrol etmede kişi, kendine “Ben olsaydım bu durumda ne yapardım?” sorusunu sorarak karşısındakini anlamaya çalışmalıdır. Kaba sözler söylemekten kaçınmalıdır. Öfkelenmesine neden olan kişiye el, kol hareketleri ve mimiklerle müdahale etmemelidir. Çünkü beden dilinin ve konuşma üslubunun olumsuz yönde kullanılması trafik ortamında huzursuzluk yaratır.
Beden dili kullanırken kaba davranışlarda bulunulmamalı ve konuşma sırasında bağırma, hakaret etme gibi hatalı tutumlardan kaçınılmalıdır. Trafiği denetleme ve düzenlemeyle görevli kişilere saygılı, ölçülü ve kibar davranılmalı, dürüst olunmalıdır.